Naukowcy odkryli sześć kolejnych koronawirusów!

• redakcja
Nietoperze są nosicielami licznych wrusów

Badania, których wyniki opublikowano w kwietniu b.r. na łamach prestiżowego portalu Plus One, umożliwiły identyfikację nowych, potencjalnie niebezpiecznych dla ludzi koronawirusów, jak dotąd całkiem nieznanych nauce!

Naukowcy odkryli kolejne koronawirusy, należące do tej samej rodziny, co wirus SARS-CoV-2, który obecnie odpowiada za globalną pandemię. Specjaliści natknęli się na nowe wirusy badając nietoperze w Myanmarze, w ramach programu PREDICT, którego celem jest identyfikacja zagrażających nam infekcji odzwierzęcych, czyli takich chorób, które mogą się przenosić ze zwierząt na ludzi.

Nietoperze są głównymi zbiornikami patogenów, które mogą zagrażać ludzkości. Uważa się, że ssaki te są nosicielami tysięcy koronawirusów, które dopiero zostaną odkryte.

W latach 2016–2018 badacze pobrali setki próbek śliny i kału od niemalże 500 nietoperzy – należących w sumie do co najmniej 11 różnych gatunków.  Zostały przebadane zarówno nietoperze owadożerne, jak i gatunki żywiące się owocami. W sumie pobrano i przetestowano 759 próbek (464 wymazów z jamy ustnej, 140 wymazów z odbytu, 155 próbek kału), zarówno w sezonie suchym, jak i w okresie deszczowym.

Naukowcy pobrali setki próbek materiału od nietoperzy

Próbki pobierano w trzech lokalizacjach w Myanmarze, gdzie ludzie żyją w bardzo bliskim kontakcie z naturą z powodu zmian zachodzących w użytkowaniu gruntów, oraz działań rekreacyjnych i kulturalnych – takich jak zbiór guano (kału nietoperzy) do produkcji nawozu. W dwóch z tych trzech lokalizacji znajdowały się rozległe systemy zamieszkiwanych przez nietoperzy jaskiń, w których ludzie są nieustannie narażeni na kontakt z tymi ssakami, nie tylko ze względu na zbiór guano, ale także w efekcie praktyk religijnych i ekoturystyki.

Próbki materiału od nietoperzy pobierano z pomocą przeszkolonego personelu terenowego we współpracy z Ministerstwem Rolnictwa, Zwierząt Gospodarskich i Irygacji (MOALI) oraz Ministerstwem Zasobów Naturalnych i Ochrony Środowiska (MONREC). Wszystkie nietoperze schwytano z zastosowaniem specjalistycznych sieci, a każdy osobnik został ręcznie unieruchomiony w celu identyfikacji gatunków, oceny morfometrycznej i pobrania próbek. Badanie materiału z próbek  przeprowadzono w laboratorium Uniwersytetu Davisa One Health Institute i Veterinary Diagnostic Laboratory w Myanmarze.

Naukowcy przeanalizowali sekwencje genetyczne wirusów z pobranych próbek materiału i porównali je z genomami znanych jak dotąd koronawirusów. Nowe wirusy znaleziono u trzech gatunków nietoperzy:

• żółtodziobego żółwia domowego (Scotophilus heathii), gdzie znaleziono PREDICT-CoV-90;
  • nietoperzowaty nietoperz (Chaerephon plicatus), który był gospodarzem PREDICT-CoV-47 i -82;
  • nietoperz z liśćmi nosa Horsfielda (Hipposideros larvatus), który nosił PREDICT-CoV-92, -93 i -96.
Scotophilus heathii

Odkryte koronawirusy, choć należące do tej samej rodziny co SARS-CoV-2, okazały się nie być genetycznie blisko spokrewnione z SARS-CoV-2, ani z dwoma innymi znanymi koronawirusami, które powodują poważne infekcje u ludzi – SARS i MERS.

Obecnie nie wiadomo, czy nowo odkryte koronawirusy stanowią zagrożenie dla ludzi. Aby to sprecyzować potrzebne są dalsze badania.

Zdaniem naukowców nie wszystkie koronawirusy są dla nas groźne, ale należy brać pod uwagę taką możliwość, przeprowadzając należyte badania, co pozwoli skutecznie zapobiegać pandemiom, zanim się pojawią.

Kontakt ludzi z dziką przyrodą staje się coraz bardziej powszechny, a obecna pandemia COVID-19 jest tylko przykładem tego, jak ściśle zdrowie ludzkie jest zależne od takich interakcji.

Główny autor badania –  Marc Valitutto, były lekarz weterynarii zajmujący się globalnym programem zdrowia Smithsona, powiedział:

„Na całym świecie ludzie coraz częściej wchodzą w interakcje z dziką przyrodą, więc im więcej wiemy o tych wirusach u zwierząt – co pozwala im mutować i jak rozprzestrzeniają się na inne gatunki – tym lepiej możemy zmniejszyć ich potencjał pandemiczny”

Więcej na temat przeprowadzonych badań przeczytasz tutaj

0 0 vote